Näringsliv
Datum

Nyfiken på företag i Ockelbo besöker Sommare Profil

Med en vision om att hjälpa företag och föreningar att synas, och vara en hjälpande hand genom hela kundresan, startades Sommare Profil i Gävle år 2020. Tre år efter uppstarten av Sommare Profil flyttades verksamheten till Ockelbo, en resa vi fått höra mer om genom ett besök hos Emma Sommare och hennes medarbetare.

Mona Andersson Waller, grundare av Brodyrbolaget, Emma Sommare, VD Sommare Profil, och Malin Rosén, näringslivsutvecklare Ockelbo Kommun.

Mona Andersson Waller, grundare av Brodyrbolaget, Emma Sommare, VD Sommare Profil, och Malin Rosén, näringslivsutvecklare Ockelbo Kommun.

Sommare Profil erbjuder företag, privatpersoner och föreningar profilkläder och presentartiklar med egen förädling av brodyr och tryck. Företaget startades år 2020, men Emma föredrar att kalla det för ett andra generationens företag, eftersom resan egentligen startade redan år 2000, genom hennes mammas företag Brodyrbolaget.

Det största kundsegmentet är i dagsläget ridklubbar, till vilka de levererar klubbkläder och föreningsspecifika webshoppar. Deras kunder är utspridda över stora delar av Sverige, vilket gör sig tydligt när vi under besöket får se tryckta föreningskläder till klubbar i såväl Malmö som Åre. Att föreningar är en tydlig målgrupp är ingen slump, utan ett resultat av en tydlig inriktning genom ett utarbetat föreningskoncept.

Flytten till Ockelbo

Emma berättar att verksamheten flyttade till Ockelbo av flera anledningar, bland annat för att Emma har kopplingar till bygden sedan innan och uppskattar de täta och personliga relationer som kan skapas på en mindre ort, men även på grund av att det är en strategiskt bra plats för deras verksamhet. Här är de unika med sina brodyrtjänster, och Ockelbo som varumärke ger enligt Emma positiva associationer hos deras kunder.

Företagets framtidsplaner

Framöver har företaget en ambition om att växa, de är i dagsläget trångbodda och därmed till viss del begränsade i hur de kan utveckla sin verksamhet. Emma är dock tydlig i hur hon vill att företaget ska växa, nämligen via organisk tillväxt över tid och genom att fokusera på rätt saker. Emma berättar vidare att något av det mest fascinerade och spännande med att vara egen företagare är allt man lär sig längs vägen.

Jag tror att alla företagare upplever några snedsteg längs deras företagarresa, som man lär sig av för framtiden. Jag har lärt mig mycket under denna tid, och fokuserar nu på att vi ska se över vårt arbete och på vilket sätt vi gör saker, helt enkelt effektivisera och se till att vi gör rätt saker, säger Emma.

"Nyfiken på"-frågorna

Vad tycker du är bra med Ockelbo?

Att det är en liten kommun, vilket jag upplever ger snabba kommunikations- och beslutsvägar. Här kan man gå från idé till handling ganska snabbt. Sen gillar jag att det blir mer personligt i en liten kommun, med tightare relationer. Och det är även trivsamt och fint här i Ockelbo!

Vad tycker du att kommunen ska fokusera på framöver?

Att fortsätta med företagsbesök som dessa, och olika forum för företagare, för att belysa småföretagares behov. Det är värdefullt att som företagare känna att vi blir uppmärksammade och lyssnade på. Samt att arbeta för tillgänglig mark och lokaler för att skapa goda förutsättningar för företagare.

Vilket företag i Ockelbo är du nyfiken på och tycker att vi ska besöka härnäst?

Ett företag som jag tror att alla invånare i Ockelbo har en relation till – ICA Ugglebo. Jag är nyfiken på hur det är att vara en livsmedelsbutik utan någon direkt konkurrens i byn, och trots det arbeta för att upprätthålla nivån, ha motiverad personal och en nöjd lokalbefolkning. Det vore spännande att höra, tycker jag!

Stort tack för att vi fick besöka dig, Emma. Sommare Profil skickar nu över bollen till ICA Ugglebo som vi kommer att besöka inom kort.

Mer information om Sommare Profil

För mer information om Sommare Profil, se deras sociala kanaler och hemsida:
Instagram: @sommareprofil @sommare.sportswear

Om Nyfiken på företag i Ockelbo

Vi har nu utökat våra ordinarie företagsbesök med ett koncept kallat ”Nyfiken på företag i Ockelbo”, där Näringslivsrådet utsåg det första företaget att besöka. Därefter lotsar det besökta företaget oss vidare genom att berätta vilket företag de är nyfikna på och vill veta mer om. Det är alltså det besökta företaget som skickar ”stafettpinnen” vidare.

Muggar med texten nyfiken på företag i Ockelbo

Alla besökta företag får en Nyfiken på företag i Ockelbo-mugg

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Vad var det du letade efter?
Publicerad: | Senast uppdaterad:

Du kanske också är intressad av

Det finns inga nyheter för närvarande