Energi-Tommy imponerad

Energi-Tommy imponerad

Hemtjänstens elbilar en fullträff

Hemtjänstens elbilar i Ockelbo har en räckvidd på 160 kilometer.
”Det räcker gott och väl för en dag när man jobbar i centralorten”, säger enhetschef Marie Hammarberg som drev på inköpet av de två bilarna som levererades i augusti.
Ett par månader senare är hon övertygad om att man satsat rätt.

För snart ett år sedan mötte Marie Hammarberg, dåvarande ekonomen Daniel Persson och kommunchefen Lars Sjödin representanter från Gävle Dala Energikontor och Bilmetro som informerade om elbilar.
”Jag blev intresserad direkt och bokade en bil för att prova i hemtjänsten under en vecka. Alla som använde den var positiva så när det var dags att byta ut två av hemtjänstens tio bilar så beställde vi elbilar”, berättar Marie.
Ockelbo kommuns energirådgivare Tommy Wikberg är väldigt stolt över elbilarna.
”Jag lyfter ofta fram dem i olika sammanhang”, säger Tommy.
”Jag har räknat ut att Gävle skulle behöva 34 elbilar för att ha samma andel som vi i förhållande till invånarantalet, vi får se när de når upp det.”

Tommy Wikberg följer med undertecknad på en provtur från Ockelbo till Åmot, runt Jädraås och tillbaka igen, cirka 60 kilometer. När vi rullar iväg säger instrumenten att räckvidden är 111 kilometer.
Förutom att det inte hörs någon motor, bara bruset från däcken, märks ingen skillnad alls jämfört med en ”vanlig” bil under körning.

Däremot är det en nervpärs att följa energiförbrukningen. Redan innan Vallsbo, efter en mil, ser det ut som att jag kört upp 30 kilometer av räckvidden.
”Ja, det beror förstås på hur mycket du gasar”, säger Tommy menande.
”Men vi kanske ska dra ned lite på värmen för säkerhets skull”, fortsätter han och skruvar ned reglagen.
För så är det, allt går på samma batteri. Hög musik i högtalarna eller full värme i bilen drar således ned körsträckan. När jag fått in rätt körstil lugnar både jag och effektmätaren ned oss; vi kommer att nå fram hela vägen.
Känslan av att köra bil utan att förpesta luften utanför är välgörande och lyxig. Och när vi kommer tillbaka återstår 40 kilometer att köra upp.

Att ladda om batteriet kostar bara 18 kronor. Nackdelen är att det tar cirka åtta timmar, vilket gör att hemtjänstpersonalen väljer bensinbilar när de kör ut i byarna. Än så länge finns ingen snabbladdare för elbilarna i kommunen.
Ockelbogårdars bilar kommer inom en snar framtid att behöva bytas ut. Tommy Wikberg hoppas att man även där satsar på ett par elbilar.
”De vore perfekta för syftet; att köra många korta sträckor inom centralorten”, säger Tommy.

av Elina Sorri
2014-11-25

FAKTA
Efter avdragna miljöpremier kostar Volkswagen E-Up ungefär
100 000 kronor mer än en motsvarande bensindriven bil.
Med nuvarande bränslepriser tar det 15 000 mil att köra in elbilens merkostnad, har organisationen Gröna Bilister räknat ut.
Överlägset miljövänlig är den dock från sin första kilometer till sin sista.

VI FÖRKLARAR

Vill du har tips och råd om hur du kan spara energi? 
Kontakta vår energirådgivare Tommy Wikberg, tel 0297-555 41 eller 0730-79 22 30.