Gärna hårdrock på toan!

Gärna hårdrock på toan!

Elever fick inreda Perslundaskolan

Massagestol i korridoren och hårdrock i högtalarna på toan.
Det var två av förslagen som kom fram när elever fick tycka till om inredningen i nya Perslundaskolan.

I tisdags fick ett 30-tal barn och ungdomar, från årskurs 3 till årskurs 8, tänka ut hur de vill att Perslundaskolan ska inredas. Deltagarna hade lottats ut bland de elever i Åbyggeby skola, på Gäverängeskolan och på Rabo skola som anmält intresse.

Först visades eleverna runt på bygget, för att de skulle få en bild av hur deras nya skola kommer att bli. Och där stannade man till lite extra vid ett antal utrymmen som ska fungera som ”öppna lärmiljöer” – alltså varken korridor eller klassrum, utan något mitt emellan.
För just de ytorna fick man därefter tycka till om och inreda under grupparbeten i ateljén på Wij Trädgårdar.

Det blev fritt fram att rita, färglägga, klippa och klistra in sina förslag på ritningarna. Till sin hjälp hade eleverna möbelkataloger, tygprover och färgkartor. Några drömde fritt, medan andra försökte tänka ut skalenliga modeller och göra det så nära verkligheten som möjligt.
Några ritade in höga bord med höga stolar att sitta på, med argumentet att man får bättre hållning då.  Andra ville ha långbord vid fönstren, så att man kan plugga och hålla lite koll på skolgården samtidigt. En annan föreslog flyttbara avskärmningar vid borden, så att man får plats flera på rad och jobba tillsammans om man vill.
Ytterligare en ville ha speglar på väggarna, ”så man slipper springa in på toan bara för att kolla håret”.

Åke Lindberg är inredningsarkitekten som färgsätter och möblerar nya Perslundaskolan. Han blev glatt överraskad av elevernas kloka synpunkter.
”Jag trodde att det skulle bli mer svepande, som att man vill ha mer soffor till exempel. Men de har resonerat klokt, kommit med viktiga argument och varit väldigt konkreta”, berömmer Åke.
Han och hans kollega Ann-Marie Bladin, byggnadsingenjör på arkitektbyrån Johan Skoog i Gävle, har ritat många skolor, men aldrig varit med om att elever varit delaktiga på det här sättet.
”Det var otroligt lärorikt”, tyckte Åke.
Ann-Marie Bladin lade märke till något som förenade eleverna.
”De flesta ville ha variation mellan rummen; något ställe där de kunde få vara lite mer högljudda och andra, lite tystare, att gå undan i och få lite lugn och ro”.

Men hur mycket av elevernas idéer kommer att bli verklighet? Åke Lindberg berättade för eleverna hur den fortsatta processen går till. 
”Nu är den påhittiga, roligaste delen klar. Nu blir det svettigt för oss när vi ska sätta oss på jobbet och gå igenom era förslag. Vi vill följa dem så nära vi bara kan.”
”Den tråkiga delen kommer när de som bestämmer vad det får kosta kanske måste säga nej. Vi får ju inte slösa eftersom det är skattepengar som betalar skolan. Men om en soffa ni valt blir för dyr, så kan vi alla fall se om det finns något liknande fast lite billigare”, förklarade Åke. 

av Elina Sorri
2014-11-19 


VI FÖRKLARAR

Elevernas workshop på Wij sponsrades av Region Gävleborg, som ett led i arbetet med att stärka barns och ungdomars känsla av att vara delaktiga och kunna påverka samhället.

Dagen samordnades av Carita Carter, Ockelbo kommun, och Elin Sundgren, utvecklingsstrateg på Region Gävleborg.