Räddningstjänsten tar skoterkort

Ockelbos brandmän har tagit förarbevis

Gästrike Räddningstjänst går i bräschen för säkerhet på skoter

Den här helgen har brandmännen i Ockelbos deltidskår blivit säkrare skoterförare.
I två dagar har de drillats ute på lederna och skrivit provet för förarbevis.

Under några måndagkvällar i vinter har brandmännen gått på teorilektioner, och under helgen har så gott som hela gänget avverkat den praktiska delen på lederna runt Ockelbo, med avslutande förarprov hemma på stationen.
Det kanske var i sista ögonblicket skoterkörningen gick att genomföra, snön är på god väg att tyna bort i skogarna.

1 oktober 2009 infördes ett separat förarbevis för snöskoter, och även för terränghjuling. De som tog körkort för bil före 1 januari 2000 får köra skoter utan förarbevis, men inte övriga.
Många av brandmännen har både skoter och förarbevis sedan tidigare, men inte alla.
Gästrike Räddningstjänst vill dessutom förvissa sig om att alla har gått samma utbildning inför de kommande utryckningar där skotern kan bli nödvändig.
”Vi är nog ledande i landet på säkerheten kring körning med terränghjuling och skoter. Det är inget nationellt krav utan vårt eget initiativ”, förklarar Håkan Hjelm, brandinspektör i Gästrike Räddningstjänst som är med under helgen.

Instruktör är en annan heltidsanställd brandman från Gävle, Johan Anfelt.
”Jag har kört skoter hela livet, eftersom jag är uppväxt i Vemdalsfjällen, och har utbildat mig till instruktör genom SSCO, Sveriges Snöskoteråkares Centralorganisation”, förklarar han innan han tar täten ut på lederna mot Jädraås.


Minst tre timmars körning ska var och en avverka under dagen, då de ska visa att de behärskar rätt körteknik i olika situationer.
Men i försnacket avslöjas även andra förhoppningar; som kaffepaus, korvgrillning och åtminstone någon liten tempohöjning på lämpligt ställe…

av Elina Sorri
2015-02-22

Skotern nedan är den som deltidsbrandkåren i Ockelbo för närvarande förfogar över.