Bankomaten - så fungerar rutinerna

Därför tog sedlarna slut under vintermarknaden

Här förklaras rutinerna kring Ockelbos bankomat

Redan efter några timmar av vintermarknaden förra helgen tog kontanterna slut i bankomaten på torget i Ockelbo.
Och trots att marknadsarrangören ringde om extra påfyllning, hände samma sak på lördagen.
”Mycket olyckligt och förargligt”, säger Kenneth Norén på Swedbank i Ockelbo.

Sedelautomaten i Ockelbo är bolaget Bankomat AB:s ansvar. Bankomat AB bildades 2010 och ägs gemensamt av fem stora banker i Sverige, däribland både Handelsbanken och Swedbank. Det var Bankomat AB som gjorde bedömningen att två bankomater var för mycket i Ockelbo, och som beslutade att en av dem skulle tas bort under våren 2013.
Den bästa platsen för den gemensamma bankomaten ansågs vara nära entrén till gallerian, där Swedbanks egen automat tidigare satt.
”Många tror, ganska naturligt, att det är vår bankomat, men vi kan inte ens komma åt den”, förklarar Kenneth Norén på Swedbank i Ockelbo.

Ansvaret för att den är fylld med sedlar till kunderna har alltså Bankomat AB, och det värdetransportföretag de i sin tur anlitar för drift och påfyllning är Loomis.
”Det finns en historik kring varje bankomat, så att man vet ungefär hur ofta den behöver påfyllning. Men som en extra säkerhet går det en signal via Bankomat AB till Loomis när det börjar ta slut på sedlar i automaten”, förklarar Kenneth Norén.

Marknadsarrangören Krister Ederth är väl medveten om att tillgång till endast en bankomat skapar hårt tryck och köer vid automaten under marknadsdagar. I annonser vädjar han exempelvis till utsocknes besökare att ta med sig kontanter till Ockelbo.
Men det hjälpte inte den här gången. Redan på fredagseftermiddagen tog 100-lapparna slut i bankomaten och senare även 500-lapparna. I normala fall ska kontanterna räcka från det att varningssignalen går, tills Loomis anländer. Men under vintermarknaden blev trycket för stort.

Krister Ederth tog kontakt med Bankomat och Loomis, som kom så snart de kunde för att fylla på med sedlar.
”Men det tog tyvärr slut på lördagen också”, konstaterar Kenneth Norén, och vad det egentligen berodde på vet han inte.
”Kanske är det så att de inte får lika mycket kontanter med sig när de rycker ut med kort varsel, och att kassetterna inte blev helt fyllda inför lördagen”, gissar Kenneth.
Han är noga med att inte skylla sedelbristen på Bankomat AB.
”Det var ett förbiseende av mig att inte lägga in en bevakning i systemet som en påminnelse om att meddela Bankomat AB i tid om vintermarknaden. Två veckor innan vill de ha kännedom om att det kommer att finnas ett större behov av kontanter, och det missade vi den här gången”, säger Kenneth Norén.

Det kan påpekas att Handelsbanken och Swedbank har ett gemensamt ansvar för att informera Bankomat AB om att ett ökat uttag väntar. Men även Handelsbanken var för sent ute.
”Vi fick stor hjälp av handlarna med kontantuttag tills bankomaten fylldes på”, säger Kenneth Norén tacksamt.
”Nu har jag lagt in en påminnelse för marknaden i juni. Det blev otroligt olyckligt och förargligt den här gången, och ska inte behöva hända igen”, säger Kenneth Norén.

av Elina Sorri
2015-03-09