Nytt, stort spårsystem för längdskidor i Åmot

Nytt, stort spårsystem för längdskidor i Åmot

Skidklubben satsar på nationellt långlopp i februari

Åmots Skidklubb satsar stort i vinter.
Just nu ställs ett helt nytt spårsystem i ordning, genom byn och ut i skogarna, som kommer att omfatta totalt 55 kilometer preparerade spår, breda nog för både klassiskt och fristil.
4 februari arrangerar klubben ett nationellt långlopp för både elit och motionärer.
”Målsättningen är 300 anmälda första året – sen hoppas vi att det ökar år från år”, säger Björn Hänninen som driver projektet.

Åmot har en stark tradition som skidort. Byn är ett välkänt ”köldhål” vintertid och är därmed relativt snösäker i jämförelse med andra orter på samma breddgrader.
Det traditionella Kämpoloppet kördes första gången 1936 och har arrangerats ett 60-tal gånger, när inte ”krig och snöbrist” kommit i vägen, som skidklubbens hemsida uttrycker det.

4 februari 2017 gör Åmots Skidklubb en rejäl nysatsning på loppet. Tävlingen tidigareläggs några veckor för möjligheten att köra ett långlopp på 52 kilometer för både elit och motionärer, i ett helt nytt spårsystem som är på väg att färdigställas nu under hösten.

Björn Hänninen är Åmotsbo och skogsmästare till yrket, och själv aktiv långloppsåkare på elitnivå.
I vintras slutade han på plats 167 i Vasaloppet, efter ett stavbrott som kunde beskådas på bästa sändningstid.
”Jag åkte med en stav i en kilometer och jagade ikapp täten efter det. Men när farten ökade senare hade jag bränt mitt krut”, minns Björn. 


Planeringen för det nya spårsystemet började för två år sedan.
”Vi konstaterade att klubbens maskinpark för att underhålla spåren behövde förnyas. Så vi funderade på hur man kan få nya intäkter – och kom fram till att vi ville satsa på att arrangera en stor långloppstävling”, berättar Björn.
”Så år 1 projekterade vi för nya spår och sökte tillstånd från markägare. Och år 2 har vi ansökt om medel till finansieringen.” 

Till den här utsiktsplatsen intill det nya spåret är det 100 höjdmeter från spårcentralen i byn. Men i närheten finns en anslutningsparkering, för den som vill slippa backarna. Man kan lätt föreställa sig hur vackra omgivningarna kommer att vara i vinterskrud. 

Kostnaden för att anlägga det nya spårsystemet har beräknats till 600 000 kronor, arbete inräknat. Genom länsstyrelsen (LONA) och Riksidrottsförbundet har föreningen fått 210 000 kronor, och går i land med resten genom ideellt arbete och gåvor i form av material och tjänster.
Som ett exempel man fått ta hand om överblivna stolpar när ledningar dragits under jord.
”I sommar har vi röjt och grävt, och nu byggs det broar över diken och vattendrag”, berättar Björn Hänninen.

Den här oktobermorgonen ska engagerade Åmotsbor fortsätta med brobyggen över diken och åar. Från vänster Börje Olsson, Bengt Olsson och Björn Hänninen. 

Aningen svårare är det att få hjälp med investeringen i en ny pistmaskin, en nödvändighet för att hålla spårsystemet i ett gott och lockande skick.
”Vi har fått pengar ur kommunens visionsmedel, och en mindre del av den pott som är avsatt för spontanidrott i byarna – men vi har inte nått ända fram ännu”, säger Björn Hänninen, som dock är övertygad om att det kommer att vara löst när det blir tävlingsdags.

av Elina Sorri
2016-10-05

Det befintliga spårsystemet är markerat med rött, och de nya dragningarna med grönt. Totalt kommer det att finnas 55 kilometer preparerade spår för längdåkning i Åmot. ”Vi räknar med att två-tre decimeter snö ska räcka för att kunna erbjuda fin åkning”, säger Björn Hänninen.

ÅMOT FEBRUARI 2017? Bilden från Schwedentrittloppet i Schweiz, Wikipedia commons.